Fra Salem til Bildøy

April 21, 2021

Christian Lilleheim blir fra 1.august i år ny bibellærer på Bildøy Bibelskole.

Christian Lilleheim blir fra 1.august i år ny bibellærer på Bildøy Bibelskole. Christian er gift og bosatt på Straume i Øygarden kommune vest for Bergen.
35-åringen er opprinnelig fra Rogaland, og kaller egentlig Rennesøy i Ryfylke for «hjemme». Samtidig har «hjemme» vært oppvekst som misjonærbarn i Tanzania, der han tilbrakte 9 år, noen av de på internatskole i Kenya.

Han er utdannet teolog fra Fjellhaug Internasjonale Høyskole og Menighetsfakultetet (MF). Lilleheim har arbeids- og tjenesteerfaring både fra volontør ved Caspari Centeri Jerusalem (Den Norske Israelsmisjon), ungdomsprest i Fjell kirke og fra 2013 som ansatt i Salem Misjonsforsamling (NLM) i Bergen. Her har han fungert som ungdomsleder og de siste årene har han vært menighetens hovedpastor.

Den ferske bibellæreren er med sin bakgrunn og erfaring plantet midt i vårorganisasjons- og bedehuskultur. Han deler vårt ståsted både i verdier og bibelspørsmål, sier rektor Gunnar Ferstad.

- Gjennom sin utdannelse og erfaring med bibelundervisning har Lilleheim, gode forutsetninger for å gå inn i en bibellærestilling på Bildøy. -Vi vet også at Lilleheim er en fin formidler som blant annet kjennetegnes på variert og livsnær forkynnelse.  Han er nysgjerrig og sulten på å utvide fagområder innen teologien og kristentroen, en egenskap som vil komme godt med på Bildøy.

Selv sier han at han valgte masterstudie på MF, for der fikk han fordype seg i bare bibelfag. Gjennom pastorjobben i Salem har han blant annet brukt mye tid på gjennomgang av enkeltskrifter i Bibelen, noe som i fremtiden vil komme ungestudenter til gode.

Styreleder ved skolen, Edvard Thormodsæter, sier at styret er godt fornøyd med at så mange som 21 personer søkte på stillingen og et godt utvalg aktuelle kandidater. – Det viser at skolen er i en god utvikling hvor vi både opplever et stabilt høyt studenttall og her også bekreftes som et flott sted å ha sitt arbeid. Styrelederen forteller at de hadde 4 kandidater inne til intervju før styret besluttet å tilby Lilleheim stillingen. – Vi hadde flere godt kvalifiserte kandidater, så når valget til slutt landet på Lilleheim, var det ut fra en helhetsvurdering av kompetanse og erfaring, samt at vi vurderer at han best vil komplementere den øvrige pedagogiske staben ved skolen. – Vi vektla blant annet også hans erfaring som menighetsleder i en velfungerende menighet i en av landets største byer.

-Vi gleder oss over å ønske Christian Lilleheim velkommen inni stillingen på Bildøy. Samtidig ønsker vi at venner av skolen omslutter han og familien med takk og forbønn, avslutter rektor.